’The Brown Marmorated Stink Bug’ (BMSB) kan forårsage ekstrem skade på økosystemer, hvis insektet indføres, etablerer og spreder sig til Australien og New Zealand.
For at forhindre en indføring af BMSB har det australske ministerium for landbrug, vand, og miljø derfor fastsat specifikke retningslinjer og sikkerhedsforanstaltninger ved import af varer i højrisikosæsonen.
Højrisikosæson for BMSM
Australien: Afskibning fra den 1. september 2020 til og med ankomst den 31. maj 2021.
New Zealand: Afskibning fra den 1. september 2020 til og med den 30. april 2021
Hvert år bliver risikoen for en indføring af BMSB fra lande identificeret og kategoriseret som enten højrisiko, stigende risiko eller normal. De specifikke retningslinjer og sikkerhedsforanstaltninger afhænger b.la. af eksportland, varens art og oprindelse samt eventuelle omlæsninger og havneanløb under transport.
Se faktaark for BMSB 2020/2021
Med Danmarks placering i kategorien ’Emerging risk countries’ kan gods nu blive udtaget til tilfældig inspektion. På den baggrund er meldingen fra DSV i Australien, at både frekvens og antallet af inspektioner målrettet gods fra Danmark må forventes at stige og øge risikoen for forsinkelser.
Har du eksport med søfragt til Australien og/eller New Zealand, er du som afsender ansvarlig for at følge gældende retningslinjer og sikkerhedsforanstaltninger.
Har du spørgsmål angående BMSB 2020/2021?
Har du behov for vejledning i BMSM 2020/2021, vejleder DSV’s danske søfragt dig gerne, så dine forsendelser lever op til myndighedernes krav og sikkerhedsforanstaltninger.
Oversigt over BMSB-gasbehandling med DSV’s søfragt
- Stykgods (LCL), der konsolideres i Tyskland eller andet højrisikoland, BMSB-gasbehandles mod et gebyr
- Full Loads (FCL), der læsses i Tyskland eller andet højrisikoland, BMSB-gasbehandles mod et gebyr
- Full Loads (FCL), der læsses og forsegles i Danmark, kræver ikke BMSB-gasbehandling. (Dowload ”Sealing Declaration” certifikat)
’The Brown Marmorated Stink Bug’ (BMSB) kan forårsage ekstrem skade på økosystemer, hvis insektet indføres, etablerer og spreder sig til Australien og New Zealand.
For at forhindre en indføring af BMSB har det australske ministerium for landbrug, vand, og miljø derfor fastsat specifikke retningslinjer og sikkerhedsforanstaltninger ved import af varer i højrisikosæsonen.
Højrisikosæson for BMSM
Australien: Afskibning fra den 1. september 2020 til og med ankomst den 31. maj 2021.
New Zealand: Afskibning fra den 1. september 2020 til og med den 30. april 2021
Hvert år bliver risikoen for en indføring af BMSB fra lande identificeret og kategoriseret som enten højrisiko, stigende risiko eller normal. De specifikke retningslinjer og sikkerhedsforanstaltninger afhænger b.la. af eksportland, varens art og oprindelse samt eventuelle omlæsninger og havneanløb under transport.
Se faktaark for BMSB 2020/2021
Med Danmarks placering i kategorien ’Emerging risk countries’ kan gods nu blive udtaget til tilfældig inspektion. På den baggrund er meldingen fra DSV i Australien, at både frekvens og antallet af inspektioner målrettet gods fra Danmark må forventes at stige og øge risikoen for forsinkelser.
Har du eksport med søfragt til Australien og/eller New Zealand, er du som afsender ansvarlig for at følge gældende retningslinjer og sikkerhedsforanstaltninger.
Har du spørgsmål angående BMSB 2020/2021?
Har du behov for vejledning i BMSM 2020/2021, vejleder DSV’s danske søfragt dig gerne, så dine forsendelser lever op til myndighedernes krav og sikkerhedsforanstaltninger.
Kontakt DSV’s danske søfragt
Oversigt over BMSB-gasbehandling med DSV’s søfragt
Stykgods (LCL), der konsolideres i Tyskland eller andet højrisikoland, BMSB-gasbehandles mod et gebyr
Full Loads (FCL), der læsses i Tyskland eller andet højrisikoland, BMSB-gasbehandles mod et gebyr
Full Loads (FCL), der læsses og forsegles i Danmark, kræver ikke BMSB-gasbehandling. (Dowload ”Sealing Declaration” certifikat)Read More