EU har igennem en længere periode arbejdet målrettet med at få opdateret regler og love for den europæiske vejtransport – den såkaldte EU-vejpakke.
Formålet er at sikre nye, enklere og mere ensartede regler for transportbranchen på tværs af de europæiske markeder samt at sikre ordentlige chaufførforhold i fremtiden.
EU-vejpakken, der på nuværende tidspunkt forventes vedtaget i Europa-Parlamentet den 8. juli 2020, består af følgende overordnede områder:
- Ændring af køre/hviletidsregler – chauffører skal returnere til deres hjemland hver 4. uge
- Lastbilen skal returnere til virksomhedens adresse hver 8. uge
- Markedsadgang ændres i forhold til udførsel af cabotagekørsel
- Aflønning til chauffører skal ske ud fra nationale lønforhold i de medlemslande, der udføres transportopgaver i
Vedtages EU-vejpakken den 8. juli 2020, vil ændringerne i køre/hviletidsreglerne blive implementeret allerede i august 2020, mens de øvrige forhold bliver implementeret i 1. kvartal 2022.
I DSV ser vi frem til, at transport- og logistikbranchen får et sæt fælles spilleregler, der gælder på tværs af grænser. Overordnet må det forventes, at vejpakken fører til mere administration hos den enkelte vognmand, mens reglerne om returnering af chauffører og lastbiler stiller helt nye krav til kapaciteten i forhold til antallet af tilknyttede chauffører og lastbiler i flåden.
Hvis EU-vejpakken bliver vedtaget, vil den være en milepæl og et vigtigt fundament for at få skabt ro og ordnede forhold, der vil gavne transport- og logistikbranchen langt ud i fremtiden.
EU har igennem en længere periode arbejdet målrettet med at få opdateret regler og love for den europæiske vejtransport – den såkaldte EU-vejpakke.
Formålet er at sikre nye, enklere og mere ensartede regler for transportbranchen på tværs af de europæiske markeder samt at sikre ordentlige chaufførforhold i fremtiden.
EU-vejpakken, der på nuværende tidspunkt forventes vedtaget i Europa-Parlamentet den 8. juli 2020, består af følgende overordnede områder:
Ændring af køre/hviletidsregler – chauffører skal returnere til deres hjemland hver 4. uge
Lastbilen skal returnere til virksomhedens adresse hver 8. uge
Markedsadgang ændres i forhold til udførsel af cabotagekørsel
Aflønning til chauffører skal ske ud fra nationale lønforhold i de medlemslande, der udføres transportopgaver i
Vedtages EU-vejpakken den 8. juli 2020, vil ændringerne i køre/hviletidsreglerne blive implementeret allerede i august 2020, mens de øvrige forhold bliver implementeret i 1. kvartal 2022.
I DSV ser vi frem til, at transport- og logistikbranchen får et sæt fælles spilleregler, der gælder på tværs af grænser. Overordnet må det forventes, at vejpakken fører til mere administration hos den enkelte vognmand, mens reglerne om returnering af chauffører og lastbiler stiller helt nye krav til kapaciteten i forhold til antallet af tilknyttede chauffører og lastbiler i flåden.
Hvis EU-vejpakken bliver vedtaget, vil den være en milepæl og et vigtigt fundament for at få skabt ro og ordnede forhold, der vil gavne transport- og logistikbranchen langt ud i fremtiden. Læs mere om EU-vejpakkenRead More