14 meter lang, 7 meter bred og hele 10 meter høj er skibsmotoren, der nu står sikkert placeret hos MAN Energy Solutions’ Research Centre på Teglholmen i København. Den enorme motor er hentet ind som en ekstra forsøgsplatform og skal være med til at accelerere udviklingen inden for CO2-neutral skibsfart.
Motorens lange rejse fra Ulsan i Sydkorea til Teglholmen i Købehavn har været en yderst kompleks opgave. Den er blevet udført af DSV Projects, som er specialister i transport af tungt, overdimensioneret og kritisk gods.
Claus Skiffard, der er General Manager i DSV Projects og har haft ansvaret for opgaven, fortæller:
”Det der har gjort denne opgave udfordrende, er de ekstreme forskelle i infrastrukturen undervejs – fra vi laster i Sydkorea, til vi losser hos MAN Energy Solutions på Teglholmen. I Ulsan blev motoren kørt ud af en gigantisk fabrik, der vel er på størrelse med en lille dansk provinsby. Her fra blev motoren løftet direkte fra kajen og under dæk på et skib med kurs mod København. Fra Københavns Nordhavn og ind til Teglholmen er forholdene nogle helt andre. Der er virkelig trangt, og mange steder er her for lavt til at transportere en 200 tons tung motor, der måler 10 meter i højden”.
For at få den store forsøgsmotor fra Nordhavn til MAN Energy Solutions’ Research Centre på Teglholmen er den først blevet sejlet med flydekran til Enghave Brygge, hvor den passerede Inderhavnsbroen, Knippelsbro, Lille Langebro, Langebro og til sidst Bryggebroen. Transporten fra Enghave Brygge til Teglholmen, en distance på omkring 2,5 kilometer, blev udført med lastbil, hvor motoren var placeret på to sidekoblede blokvogne, så de mange tons blev placeret stabilt og fordelt på flere aksler.
Se transporten af den store 200 tons tunge forsøgsmotor på flydekran gennem Københavns Havn og på lastbil frem til MAN Energy Solutions’ Research Centre.
Tæt dialog og planlægning ned i mindste detalje
Den samlede transport fra Nordhavn til Teglholmen varede over 24 timer og krævede flere tilladelser fra Københavns Kommune. Specialtransporten til lands skulle udføres i de sene aftentimer mellem lørdag og søndag for at være til mindst mulig gene for trafikken og lokale beboere. Flere steder måtte gadebelysning tages ned, og underlaget måtte støttes med jernplader.
”Denne transport er simpelthen planlagt ned i mindste detalje, og der var også en plan B og C”, fortæller Claus Skiffard, der har brugt næsten et år på at designe opgaven med operationsmanualer for samtlige løft og transportetaper. Claus uddyber:
”90 % er planlægning, de resterende 10 % er eksekvering. Udover den tætte dialog og planlægning med MAN Energy Solutions og Københavns Kommune har der nok været omkring 200 specialister involveret i projektet lige fra den indledende planlægning og frem til leveringen af forsøgsmotoren på Teglholmen. Helt udslagsgivende for projektet har været specialløsningen med flydekranen Maja, der har eget dæk og roterende kran og som selv kan sejle. Udover at løsningen faktisk blev billigere med Maja, eliminerede vi også en række forskellige risici gennem Københavns Havn ved ikke at benytte tre separate enheder i form af en kran, en flydepram og en slæbebåd.”
DSV har i mange år haft et tæt samarbejde med MAN Energy Solutions om at løfte forskellige opgaver som transport af motorer. Caspar Sørensen, der er Manager for MAN Energy Solutions’ udviklingsafdeling i København, fortæller:
”DSV flytter en række motorer for os på verdensplan. Men at få en motor af denne størrelse gennem København var helt nyt for alle. Da vores indkøbsafdeling præsenterede opgaven, havde DSV den bedste løsning til den laveste pris. Lige fra start har vi haft en virkelig god og løsningsorienteret dialog, som har gjort, at jeg har kunnet sove roligt om natten”.
MAN Energy Solutions har centreret deres forsøg og grønne omstilling i København. Research Centre Copenhagen blev etableret for mere end 30 år siden og beskæftiger i dag mere end 1.300 mennesker inden for udvikling af skibsfarten.
Skibsmotoren, der nu skal ombygges i København med henblik på forsøg med CO2-neutrale brændstoffer, er af typen model 4S50ME-X9.7. Motoren har fire cylindre med 50 cm boring, og den yder 7.120 kW, hvilket svarer til cirka 10.000 HK.
Læs mere om DSV Projects
Om MAN Energy Solutions
MAN Energy Solutions er førende inden for avanceret teknik og leverer unikke teknologier. MAN Energy Solutions har hovedkvarter i Tyskland og beskæftiger omkring 14.000 mennesker på over 120 lokationer globalt.
Læs mere om MAN Energy Solutions
14 meter lang, 7 meter bred og hele 10 meter høj er skibsmotoren, der nu står sikkert placeret hos MAN Energy Solutions’ Research Centre på Teglholmen i København. Den enorme motor er hentet ind som en ekstra forsøgsplatform og skal være med til at accelerere udviklingen inden for CO2-neutral skibsfart.
Motorens lange rejse fra Ulsan i Sydkorea til Teglholmen i Købehavn har været en yderst kompleks opgave. Den er blevet udført af DSV Projects, som er specialister i transport af tungt, overdimensioneret og kritisk gods.
Claus Skiffard, der er General Manager i DSV Projects og har haft ansvaret for opgaven, fortæller:
”Det der har gjort denne opgave udfordrende, er de ekstreme forskelle i infrastrukturen undervejs – fra vi laster i Sydkorea, til vi losser hos MAN Energy Solutions på Teglholmen. I Ulsan blev motoren kørt ud af en gigantisk fabrik, der vel er på størrelse med en lille dansk provinsby. Her fra blev motoren løftet direkte fra kajen og under dæk på et skib med kurs mod København. Fra Københavns Nordhavn og ind til Teglholmen er forholdene nogle helt andre. Der er virkelig trangt, og mange steder er her for lavt til at transportere en 200 tons tung motor, der måler 10 meter i højden”.
For at få den store forsøgsmotor fra Nordhavn til MAN Energy Solutions’ Research Centre på Teglholmen er den først blevet sejlet med flydekran til Enghave Brygge, hvor den passerede Inderhavnsbroen, Knippelsbro, Lille Langebro, Langebro og til sidst Bryggebroen. Transporten fra Enghave Brygge til Teglholmen, en distance på omkring 2,5 kilometer, blev udført med lastbil, hvor motoren var placeret på to sidekoblede blokvogne, så de mange tons blev placeret stabilt og fordelt på flere aksler.
Se transporten af den store 200 tons tunge forsøgsmotor på flydekran gennem Københavns Havn og på lastbil frem til MAN Energy Solutions’ Research Centre.
Tæt dialog og planlægning ned i mindste detalje
Den samlede transport fra Nordhavn til Teglholmen varede over 24 timer og krævede flere tilladelser fra Københavns Kommune. Specialtransporten til lands skulle udføres i de sene aftentimer mellem lørdag og søndag for at være til mindst mulig gene for trafikken og lokale beboere. Flere steder måtte gadebelysning tages ned, og underlaget måtte støttes med jernplader.
”Denne transport er simpelthen planlagt ned i mindste detalje, og der var også en plan B og C”, fortæller Claus Skiffard, der har brugt næsten et år på at designe opgaven med operationsmanualer for samtlige løft og transportetaper. Claus uddyber:
”90 % er planlægning, de resterende 10 % er eksekvering. Udover den tætte dialog og planlægning med MAN Energy Solutions og Københavns Kommune har der nok været omkring 200 specialister involveret i projektet lige fra den indledende planlægning og frem til leveringen af forsøgsmotoren på Teglholmen. Helt udslagsgivende for projektet har været specialløsningen med flydekranen Maja, der har eget dæk og roterende kran og som selv kan sejle. Udover at løsningen faktisk blev billigere med Maja, eliminerede vi også en række forskellige risici gennem Københavns Havn ved ikke at benytte tre separate enheder i form af en kran, en flydepram og en slæbebåd.”
DSV har i mange år haft et tæt samarbejde med MAN Energy Solutions om at løfte forskellige opgaver som transport af motorer. Caspar Sørensen, der er Manager for MAN Energy Solutions’ udviklingsafdeling i København, fortæller:
”DSV flytter en række motorer for os på verdensplan. Men at få en motor af denne størrelse gennem København var helt nyt for alle. Da vores indkøbsafdeling præsenterede opgaven, havde DSV den bedste løsning til den laveste pris. Lige fra start har vi haft en virkelig god og løsningsorienteret dialog, som har gjort, at jeg har kunnet sove roligt om natten”.
MAN Energy Solutions har centreret deres forsøg og grønne omstilling i København. Research Centre Copenhagen blev etableret for mere end 30 år siden og beskæftiger i dag mere end 1.300 mennesker inden for udvikling af skibsfarten.
Skibsmotoren, der nu skal ombygges i København med henblik på forsøg med CO2-neutrale brændstoffer, er af typen model 4S50ME-X9.7. Motoren har fire cylindre med 50 cm boring, og den yder 7.120 kW, hvilket svarer til cirka 10.000 HK. Læs mere om DSV ProjectsOm MAN Energy Solutions
MAN Energy Solutions er førende inden for avanceret teknik og leverer unikke teknologier. MAN Energy Solutions har hovedkvarter i Tyskland og beskæftiger omkring 14.000 mennesker på over 120 lokationer globalt.
Læs mere om MAN Energy Solutions Read More